Patates Hakkında Bilgiler


Mutfakların vazgeçilmezi olan Patates hakkında bunları biliyor muydunuz?.

Mutfakların vazgeçilmezi olan ve ..

kızartmadan haşlamaya, buğulamadan közlemeye kadar birçok farklı tarifte önemli rol oynayan patates için en çok merak edilenleri bir araya getirdik. Buyurun, patates nasıl ortaya çıktı, mutfağımıza nasıl girdi ve en iyi patatesler nasıl yetişiyor gibi tüm merak edilenleri bir arada bulacağınız uzun soluklu bir yazı sizi bekliyor.

Sevmeyeni olmayan ve her mutfakta muhakkak bulunan patates ilk olarak Amerika kıtasında ortaya çıkıyor. Amerika kıtasının en eski uygarlıklarından olan İnkalar, patatese tanrısal bir anlam yüklüyor ve sofralarından eksik etmiyorlardı. İspanyollar kıtayı işgal ettiklerinde İnka medeniyetine ait birçok hazineye el koyarken patatesi de unutmuyorlar. İstilacıların başında bulunan komutan Pizzaro, ele geçirilen patatesleri krala takdim etse de kral hazretleri bu hediyeden memnun kalmıyor ve patates farklı coğrafyalarda istediği değeri görmüyor.

Bu olaydan tam 50 yıl sonra ise Sir Walter Raleing adındaki bir İngiliz soylusu, patatesi İngiltere’ye getiriyor. Yoğun bir talep görmese de patates artık insanlar tarafından tadılmaya başlanıyor. Ancak günümüzdeki anlamda patatesin sofralara gelmesi ise Fransız kimyacı antoine Augustin’in çabalarıyla mümkün oluyor. Patatesin faydaları üzerine ciddi araştırmalar yapan bu kimyacı, patatesin doğru bir besin kaynağı olduğu üzerine yoğunlaşıyor.

Bu dönemde Avrupa’da ortaya çıkan kıtlık, yeni ve bilinmeyen patatese daha da yaklaşılmasını sağladı. Augustin; patates yararları ve kullanım alanları üzerine birçok tanıtım kitapçığı çıkardı ve bu tanıtımını Fransa kralına kadar ulaştırmayı başardı. Hem kıtlık yaşanması hem de insanların patatese daha fazla rağbet göstermesi, kralın patates yetiştirilmesi için Paris civarında tarlaları Augustin’e tahsis etmesini sağladı.

Bu dönemde patates ülke genelinde en çok tercih edilen sebzelerden oldu. Hem dayanıklı olması, soğuk ve sıcaktan çok etkilenmemesi hem de besleyici özelliklerinin fazla olması patatesi adeta göz bebeği yaptı. Ancak patates bugünkü değerine Amerikalılar tarafından ulaştırılmış oldu.


Patatesin Faydaları Üzerine

Ortaya çıktığı ilk günlerden itibaren patatesin faydaları ve besleyiciliği üzerine yazılıp çizilenler oldukça fazladır. Hatta yanlış bilgiler daha çok yayılmış ve dilimize de yerleşmiştir. Örneğin kilolu insanlar için ‘patates çuvalı’ tabiri bunlardan biridir. Oysa bu son derece yanlış ve hatalı bir benzetmedir. Çünkü bu sözle patatesin şişmanlattığı algısı yaratılmıştır. Hâlbuki patates içerisinde hiç yağ barındırmaz ve asla şişmanlatmaz. Orta boylarda bulunan fırınlanmış veya haşlanmış bir patates 100 kaloridir. Buna karşılık lifli bir besin olan patates C vitamini ve B6 vitamini açısından en yüksek değerlere sahiptir ve içerisinde demir vitamini en çok bulunan besinler arasındadır. Son dönemlerde yapılan araştırmalar gösteriyor ki patates iyi bir C vitamini kaynağıdır. Portakal kadar olmasa da günde 200 – 300 gram patates vücudun C vitamini ihtiyacını en iyi şekilde karşılayacaktır. Ayrıca patates, nitrik asit ve çinko deposudur. Özellikle de ishal, mide – bağırsak düzenleyici ve sindirim sistemi bozukluklarında patates iyi bir düzenleyici oluyor.

Sıradan ve alelade sebze gibi algılanan patates aslında insan sağlığı için oldukça besleyici, dengeleyici ve yağ yakıcı özelliklere sahiptir. Dünyadaki birçok bilimsel araştırmada patatesin beyin kanama riskini %6 oranında azalttığı kanıtlanmış olup, akciğer kapasitesini arttırdığı ve hanımlarda ortaya çıkabilecek meme kanseri riskini azalttığı kanıtlanmış bir gerçek olarak karşımıza çıkarıyor. Sadece özel durumları olan ve alerjik reaksiyonları fazla olan kişilerde ise patates, kaşıntıya ve cilt dökümüne neden olabiliyor.

Yararları Bir çiğ patatesin %70 – 80’i su içerirken geri kalan yüzdesi karbonhidrattan oluşuyor. Patates; mineral ve vitamin açısından bir insanın dengeli beslenmesi için birçok değeri içeriğinde bulunduruyor. Ülkelere göre farklı patates tüketim oranları bulunuyor. Gelişmiş ülkeler günlük protein ve vitamin ihtiyacının büyük bir bölümünü patatesten karşılıyor. Çünkü patates günlük protein ihtiyacının %16’sını, vitamin ihtiyacının ise %40’ını tek başına karşılayabiliyor. Patates, A, C ve B vitaminlerini, bakır, potasyum, triptofan, magnezyum ve kalsiyum içeren harika bir besin maddesidir. Her damak tadına uygun olan ve birçok farklı pişirme yöntemiyle sofralarımıza gelen patatesin insan sağlığına yararı ise birçok farklı şekilde karşımıza çıkıyor.

• Patates vücut için gerekli olan enerjiyi sağlar,

• Yorgunluk ve halsizliği giderir,

• Şeker hastaları için harika diyetler oluşturur

• Kan basıncını düşürür ve tansiyonu düzenler.

• Damar sertliğinin giderilmesinde yardımcı olur.

• Sindirimi kolaylaştırır ve kabızlığı önler.

• Bağırsak düzenleyici ve hemoroit ağrılarının azalmasında yardımcı olur.

• Böbrek taşı düşürmede etkili olur.

• Ayrıca cilt için besleyicidir ve cilt bakımında kullanımı uygundur.

• Patatesin faydaları arasında en önemli olumlu etki ise kansere karşı koruma sağlamasıdır.


Patatesin Kanserden Koruyucu...

Özelliği çağımızın en büyük problemlerinden olan kanser hastalığını birçok farklı neden tetikliyor. Özellikle de katkılı gıda maddeleri, kirli havalar, stres, radyasyon ve birçok farklı etken kansere yakalanmada etkili oluyor. Birçok kanser hastalığıyla mücadele merkezi ise kansere yakalanmamak için gerekli çalışmaları yapıyor ve insan sağlığını koruma altına alacak besinlerin faydalarını ortaya çıkarıyor.

Patatesin faydaları arasında en dikkat çekici nokta ise patatesin kanser riskini azalttığı oluyor. Peki, patates kanseri önler mi? 2005 yılında Japonya’da bir araştırma yapılıyor.

Meme kanseri bulaştırılmış olan fareler üzerinde yapılan bu deneyde, farelerin yemlerine belli oranlarda patates özleri karıştırılıyor ve kısa bir süre sonra farelerdeki kanserli hücrelerin artmadığı aksine azaldığı gözlemleniyor.

Patates seçimleri lezzetli yemeklerin ortaya çıkmasını sağlar. Bunun için rengi yeşile çalan patatesler yerine beyaz renge yakın veya sarı renkli patatesleri tercih edin. Patates aşırı sıcağa ve aşırı soğuğa karşı hassas bir bitkidir. İdeal oda sıcaklığında ve loş ortamlarda saklamanız gerekir. Böylece çok uzun süreler boyunca muhafaza edebilirsiniz. Patates buzdolabı için uygun bir besin değildir.

Patatesin kabuğu da oldukça faydalıdır. Madensel tuzların ve vitaminlerin büyük bir bölümü kabuğunda bulunur. Bu yüzden de patatesi kabuklu olarak tüketebilirsiniz. Ancak öncesinde sirkeli suda bekletmeniz gerekir. Bu sayede dış etkilerden gelen mikroplardan arındırmış olursunuz. Mangal, ocak veya kuzinelerde patatesi küle gömebilir ve bu şekilde kabuğuyla birlikte tüketebilirsiniz. Patatesleri soyduktan sonra çok fazla suyun içinde bekletmeyin. Çünkü su patatesin madensel tuzlarını eritecek ve suya karışmasına neden olacaktır.